SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue45The Aesthetic Turn: Border EpistemologyTeacher's School Knowledge and "Discipline" Knowledge-Some Reflections on Teacher's Participation in the Construction and Teaching of Content Related to School Disciplines author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Folios

Print version ISSN 0123-4870

Abstract

CARDENAS PAEZ, Alfonso. Sujeto, ética y formación. En la senda de Bajtín. Folios [online]. 2017, n.45, pp.73-85. ISSN 0123-4870.

Este artículo es resultado de la investigación DLE-033-99, patrocinada por UPN-CIUP. Trata de la relación entre el sujeto, la ética y la formación desde la perspectiva dialógica de Bajtín. Por un lado, plantea que el sujeto es un ser dialógico abierto e inconcluso, situado éticamente en relación con el otro y la cultura. Por otro lado, reconoce que la educación es un acto ético responsable; este acto se sitúa en el horizonte del sentido. Al final, propone varias conclusiones: a) la educación es un proceso ético que debe promover la comprensión dentro de los márgenes de la diversidad; b) debe atender a la disputa ideológica y a la heteroglosia social; c) debe contribuir a la formación de sujetos singulares y responsables.

Keywords : Sujeto; ética; responsabilidad; formación; educación; pedagogía.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License