SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número3Géneros discursivos y errores más frecuentes en los informes académicos de estudiantes de enfermeríaLa experiencia de sufrir una insuficiencia cardiaca crónica: Un padecimiento que acerca a la muerte índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Investigación y Educación en Enfermería

versión impresa ISSN 0120-5307versión On-line ISSN 2216-0280

Resumen

SOARES CANTIDIO, Farley; VIEIRA, Maria Aparecida  y  DE SENA, Roseni Rosângela. Significado de la muerte y del morir para los alumnos de enfermería. Invest. educ. enferm [online]. 2011, vol.29, n.3, pp.407-418. ISSN 0120-5307.

Objective. To describe the meaning of death and dying for students in the last year of nursing in the Estatal de Montes Claros University, Minas Gerais, Brazil. Methodology. Exploratory qualitative study, which used guided semi-structured interview as instrument to collect data. Nursing students enrolled in the program in 2010 who were in the 7th and 8th semester were studied. Data was analyzed using the discourse analysis technique. Results. Interviewees saw death as a "mystery", "loss" of a loved one, and as a "transition" or "passing" from life existence to other one after death. When building meanings about finity, they expressed sadness, suffering and impotence towards the few lived experiences. For students, undergraduate training has contributed a little to the care of dying people. Conclusion. Participating students have a deficient training in care concepts and methodologies for people coping with death.

Palabras clave : attitude to death; students; nursing; education.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons