SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 número1Estudio evaluativo de una Arquitectura de comunicación anónima para la navegación web usando dispositivos SBCInfluencia del tratamiento térmico en las propiedades estructurales y ópticas de nanoestructuras basadas en óxidos de cobre índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Ingeniería y competitividad

versión impresa ISSN 0123-3033versión On-line ISSN 2027-8284

Resumen

CONTRERAS-MANRIQUE, Rocío de Belén; CONTRERAS- MANRIQUE, Liliana  y  FIGUEROA-HERNANDEZ, Ana Melania. Inclusión de estudiantes con discapacidad diferencial auditiva a través de la aplicación móvil ListenApp. Ing. compet. [online]. 2022, vol.24, n.1, e21511070.  Epub 30-Oct-2021. ISSN 0123-3033.  https://doi.org/10.25100/iyc.24i1.11070.

The objective of the development of the mobile application in education inclusion is the transformation of the teacher's discourse in real time, providing a tool that helps in the teaching-learning process of students with hearing disabilities, favoring inclusion in the academic process, improving the access to opportunities and finally, the quality of life. Therefore, the information transmitted to the non-hearing person, each phrase or word spoken in which voice recognition is made, it is sent in text synchronously using a cellphone, offering support in teaching between the hearing-impaired student and the teacher in the classroom. The research focus is quantitative and descriptive - exploration type. In addition, the application was developed under the Android mobile operating system since it currently provides with a free and open software development environment. Finally, it is significant to implement strategies with ICT since it is a key point in the coexistence of virtual society through the ListenApp application.

Palabras clave : android; app; discapacidad auditiva; enseñanza; inclusión.

        · resumen en Inglés     · texto en Español     · Español ( pdf )