SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número32EL TRÁNSITO DE LA FILOSOFÍA DE LA HISTORIA A LA FILOSOFÍA DEL ARTEEL ARTE MODERNO COMO FIN DEL ARTE: El romanticismo como superación del simbolismo y clasicismo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios de Filosofía

versión impresa ISSN 0121-3628

Resumen

VIEWEG, Klaus. EL ARTE COMO "PUNTO MEDIO" Y SU CLASICISMO.Traducido porJavier Domínguez Hernández. Estud.filos [online]. 2005, n.32, pp.99-108. ISSN 0121-3628.

Due to Hegel´s interest in the historical function of art as a cultural component, his philosophy of art is inseparable from his philosophy of history. The universal forms of art (symbolic, classic and romantic) correspond both to the formative process of and to the realization of human subjectivity and its liberty in the eastern world, in the classical or greek world and in the modern world. The article focuses on the classical form, that is the world of greek culture. Its classicism is a "middle point" because it is situated in the realm of beauty, between nature and liberty. Even though it is beautiful, the art of the classic form is to us, moderns, an art of the past, it is an art for the liberty of a citizen of the polis, but not for the universal and individualized freedom of a cosmopolitan citizen.

Palabras clave : Natural spirituality; beautiful; free; mythology; art and religion; natural religion; subjectivity and liberty; classical forms of art; romantic and modern forms; end of history.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons