SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número33Geografía, Estado y sociedad en Colombia, 1930-1960. El proyecto de Geografías Económicas de Colombia de la Contraloría General de la República“El mismo amor, la misma fe, las mismas lágrimas”: iniciativas eclesiales en Ecuador sobre el culto a la Virgen del Quinche en defensa de una República del Sagrado Corazón (1883-1889) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Historia y Sociedad

versión impresa ISSN 0121-8417

Resumen

CRUZ MEDINA**, Juan Pablo. The “Imago” of Kempis: Baroque speech as constructor of reality in the colonial New Granada. Hist. Soc. [online]. 2017, n.33, pp.245-277. ISSN 0121-8417.  https://doi.org/10.15446/hys.n33.62216.

Using as its main source the Imitatio Christi by Thomas de Kempis -the genesis of Baroque moral prose- this article approaches the discursive mechanisms used by the Church in colonial New Granada to define a social archetype. The use of disappointment as a formula to controvert reality, controlling social action, becomes here the center of analysis, which seeks to evidence that the American colonial church sought to supplant the real from an “imago”: mental image with persuasive capacity, directed towards the control of the bodies and the actions of the subjects.

Palabras clave : Kempis, Jesuits; colonial church; New Granada; Counter-Reformation (au- thor).

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )