SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número especial 5Gubernamentalidad neoliberal y producción de conocimiento en la universidad: genealogía de una configuración subjetivaEl paciente experto 2.0 VIH: molecularización, regímenes de vitalidad y nuevos ciudadanos crónicos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

PAULIN, Horacio Luis. A psychosocial critical approach of violence in schools Contributions of a study with students from the city of Córdoba, Argentina. Univ. Psychol. [online]. 2015, vol.14, n.spe5, pp.1751-1762. ISSN 1657-9267.  https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-5.aepc.

This paper presents the problem of school violence through a critical reading that allows rethinking the approach to school bullying. It proposes a critical psychosocial interactionist approach from a qualitative perspective focused on the reconstruction and understanding of the conflicts in coexistence in secondary schools in Argentina from the perspective of young people and educators. It focus the analysis on physical confrontations ("fights") between students, which emerge in defined situations by the participants, and are defined as deep affronts to their identity and can be understood as recognition conflicts. Finally, it presents considerations around psychosocial intervention through participatory strategies with young people and educators to promote the deconstruction of the arguments that justify violence.

Palabras clave : critical psychology; violence; conflict; youth; education.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons