SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.37 número2Programa Madre Canguro: primeros resultados de una cohorte de niños seguidos desde la unidad neonatal hasta la semana 40 de edad postconcepcionalEstudio comparativo, cruzado, doble ciego, al azar para determinar la bioequivalencia entre dos formulaciones de valsartán en tabletas y cápsulas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Colombia Médica

versión On-line ISSN 1657-9534

Resumen

COGOLLO, Zuleima; DIAZ, Carmen Elena  y  CAMPO, Adalberto. Exploration of construct validity of the Zung’s self-rating depression scale among adolescent students. Colomb. Med. [online]. 2006, vol.37, n.2, pp.102-106. ISSN 1657-9534.

Background: The Zung´s self-rating depression scale has been used in various Colombian studies among adolescents. However, its construct validation has not been yet reported. Objective: To validate the construct of the Zung´s self-rating depression scale in adolescent attending a low income public school at the city of Cartagena, Colombia. Method: A total of 408 students aged 13-17 years old (mean 14.7 years) completed the Zung´s self-rating depression scale considering the last two weeks, in the classroom, 50% boys and 50% girls. Internal consistency and factor analysis were computed. Results: The Cronbach’s alpha test was 0.689. The first factor (depressive mood) explained 15.8% of the variance and the second factor (cognitive and somatic complaints) accounted for 9.1% of the variance. Conclusions: The Zung´s self-rating depression scale in adolescents exhibits an acceptable internal consistency and a construct of two principal factors, like in adults.

Palabras clave : Factor analysis; depression; adolescent; students; validation studies.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons