SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número86Alfabetización Mediática Informacional y Digital: evolución del concepto y perspectivas encontradasUna perspectiva de género en matemática educativa índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Educación

versión impresa ISSN 0120-3916

Resumen

SIMON-RAMOS, María Guadalupe; FARFAN-MARQUEZ, Rosa María  y  RODRIGUEZ-MUNOZ, Claudia. Towards Gender Transversality in Mathematics Education. Rev. colomb. educ. [online]. 2022, n.86, pp.235-254.  Epub 22-Dic-2022. ISSN 0120-3916.  https://doi.org/10.17227/rce.num86-12093.

Sodo-epistemological Theory, Feminist Theory, and Social Representations Theory allow analyzing a wide view of Mexican research on gender differences in mathematical education. These theories emphasize the incidence of educational and family expectations, as well as sociocultural aspects, and gender stereotypes as elements that go across the discourse of education in mathematics. These discourses obstruct the construction of mathematical knowledge for girls and women. This study analyzes how the discourse of education in mathematics excludes women, and suggests future research paths from socio-epistemology, that would contribute to gender transversality in mathematics teaching.

Palabras clave : gender; mathematics education; socioepistemology; feminism; social representations.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )