SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número86Una perspectiva de género en matemática educativaTraduciendo discursos sobre equidad de género en intervenciones escolares: conflictos entre la visibilidad/invisibilidad del género y la construcción de habilidades matemáticas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Educación

versión impresa ISSN 0120-3916

Resumen

SIMON-RAMOS, María Guadalupe; FARFAN-MARQUEZ, Rosa María  y  RODRIGUEZ-MUNOZ, Claudia. Towards Gender Transversality in Mathematics Education. Rev. colomb. educ. [online]. 2022, n.86, pp.255-276.  Epub 22-Dic-2022. ISSN 0120-3916.

From the socio-epistemological, the feminist, and the social representation theories, this article analyzes a broad panorama of Mexican research studies about gender differences, considering several dimensions of school mathematics. It highlights the incidence of teacher and family expectations; the sociocultural aspects; and the gender stereotypes as elements that go across the school mathematics discourse. All these elements make girls and women have limited possibilities to participate in the construction of mathematical knowledge. In this sense, we pose the following discussion: How does the school mathematics discourse exclude women? The work presents several future research paths that seek incorporating the gender perspective in the teaching of mathematics from the socio-epistemological theory.

Palabras clave : gender; mathematics education; socioepistemology; feminism; social representations.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )