SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número especial 5Efecto de la Violencia y Esquemas Cognitivos en el Cortisol de Mujeres Violentadas por sus ParejasDeterminantes clínicos en la memoria autobiográfica de pacientes con epilepsia del lóbulo temporal unilateral índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Psychologica

versión impresa ISSN 1657-9267

Resumen

SARMIENTO-BOLANOS, María Jimena; ROJAS RIOS, Inés Adriana; MORENO CARRILLO, María Jeimy  y  GOMEZ-A, Alexander. Kinesthetic neuropsychological factor difficulties predict possible problems in writing acquisition. Univ. Psychol. [online]. 2016, vol.15, n.spe5, pp.1-15. ISSN 1657-9267.  https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-5.dfnc.

In this study, we evaluated a group of boys and girls, from first to third grade of primary school, with difficulties in writing acquisition in comparison with a control group. The results obtained by using the "Evaluación Neuropsicológica infantil 'Puebla-Sevilla'" show significant differences between the experimental and the control group in the Kinetic, Kinesthesic and the Global Spatial Perception neuropsychological factors. Similar results were also obtained in the writing tasks that are part of the "Evaluación Neuropsicológica Infantil (ENI)". We also qualitatively typified the errors in the writing tasks. Correlational statistical analysis of the experimental and control groups show that the Kinesthesic factor can predict possible difficulties in the correct acquisition of the writing, and also, that the dictation task of the ENI can be valid for the recognition of difficulties in that factor.

Palabras clave : kinesthesic analysis; reading-writing process; neuropsychology.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons