SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.81 número185Un protocolo refinado basado en balance de masa de CO2 para el cálculo de la tasa de flujo de aire en instalaciones avicolas naturalmente ventiladasProducción de bioetanol por fermentación de hidrolizados hemicelulósicos de residuos de palma africana usando una cepa de Scheffersomyces stipitis adaptada índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


DYNA

versión impresa ISSN 0012-7353

Resumen

MEDINA, Miguel A.; RAMIREZ, Juan M.; COELLO, Carlos A.  y  DAS, Swagatam. Use of a multi-objective teaching-learning algorithm for reduction of power losses in a power test system. Dyna rev.fac.nac.minas [online]. 2014, vol.81, n.185, pp.196-203. ISSN 0012-7353.  https://doi.org/10.15446/dyna.v81n185.38309.

This paper presents a multi-objective teaching learning algorithm based on decomposition for solving the optimal reactive power dispatch problem (ORPD). The effectiveness and performance of the proposed algorithm are compared with respect to a multi-objective evolutionary algorithm based on decomposition (MOEA/D) and the NSGA-II. A benchmark power system model is used to test the algorithms' performance. The results of the power losses reduction as well as the performance metrics indicate that the proposed algorithm is a reliable choice for solving the problem.

Palabras clave : Multi-objective evolutionary algorithm based on decomposition (MOEA/D); Multi-objective Teaching-learning algorithm; Optimal reactive power dispatch.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )