SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 número2COMPORTAMIENTOS DE CIUDADANÍA DOCENTE, MOTIVACIÓN Y DESEMPEÑO ACADÉMICOEMOCIONES Y COMPORTAMIENTOS PRO-AMBIENTAL índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Psicología

versión impresa ISSN 0120-0534

Resumen

HERRERA, VALERIA; PUENTE, ANÍBAL; ALVARADO, JESÚS M  y  ARDILA, ALFREDO. READING CODES IN DEAF CHILDREN: DACTYLIC CODING AND OTHER VISUAL AND KINESTHETIC STRATEGIES. rev.latinoam.psicol. [online]. 2007, vol.39, n.2, pp.269-286. ISSN 0120-0534.

Research carried out during the last 50 years has shown that the majority of schooled deafpeopledo not reach the minimal or functional level for written communication. In this article,a review of the investigation attempting to establish the causes and possiblesolutions for improving reading in deaf children is presented. In particular, we analyze the linguistic components and the signed, phonological and dactylic codes. Finally, we propose a reading model for deaf people; this model is similar to the model proposed for individuals with phonological dyslexia. The following strategies for improving their phonological components are emphasized: dactylology, lip reading, cochlear implants, cued-speech, sign language and kinesthetic stimulation.

Palabras clave : Sing language; dactylic codes; phonology and working memory.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons