SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número2Indias blancas tierra adentro. El cautiverio femenino en la Frontera de la Araucanía, siglos XVIII y XIXAntropología étnica: raza en la institucionalización de la antropología en Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura

versión impresa ISSN 0120-2456

Resumen

OSPINA CRUZ, CARLOS ARTURO  y  RUNGE PENA, ANDRÉS KLAUS. Degeneration, Regeneration and Race: the Modern Project in Antioquia, 1903-1930. Anu. colomb. hist. soc. cult. [online]. 2016, vol.43, n.2, pp.215-241. ISSN 0120-2456.  https://doi.org/10.15446/achsc.v43n2.59078.

This historical-pedagogical study explores the participation of Antioquia in the discussions on degeneration and regeneration of race in the context of the instructional national reform of 1903. Using documental analysis of the discourse of the epoch (embodied in laws, decrees, publications in the Revista de Instrucción pública and texts of educators -pedagogues- and intellectuals), the article shows how decadence of race was understood in Antioquia as a result of poor physical condition, the negative impact this had on intellectual development and the search for a regenerative cure which aimed to alleviate physical insufficiencies in eugenic terms. As we shall see, these debates on the body were a reflection of other debates on a larger one: the national body.

Palabras clave : (Author) degeneration; regeneration; instructional system; (Thesaurus) race; school; pedagogy.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons