SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número36La determinación del derecho en el teólogo español Mancio de Corpus Christi (CA. 1507-1576)Legitimidad fuera del poder instituyente: límites de la validez en la Ley de Víctimas y Restitución de Tierras índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Praxis Filosófica

versión impresa ISSN 0120-4688

Resumen

GONZALEZ, William  y  ALEGRIA, Juan Carlos. Foucault and the Noso-politic Pedagogy of Bio-medical Discourses in Colombia Between Late Nineteenth Century and Early Twentieth Century. Prax. filos. [online]. 2013, n.36, pp.163-201. ISSN 0120-4688.

This paper discusses two aspects of the Michel Foucault's work: 1. The existent relation between hygienist medicine and pedagogy, constituted between the nineteenth and twentieth centuries in Europe, what might be called "nosopolitics". 2. Uses Foucauldian file tracking technique, that is to say, to "turn documents into monuments", in order to show how during the same épistè mé our Latin-American people, especially Colombian people, also went through a specific type of knowledge constitutive rules, "unsaid and yet not hidden", ranging from the healing of "savage and barbarian" to the establishment of the good manners of the educated class. From persecution to onanism and incest prohibition, until the turn of monster into abnormal

Palabras clave : genaelogy; arheology; nosology; body; power/Knowledge; discourse/Medicine.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )