SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número1Motivos asociados a la conducta violenta contra la pareja en hombres desmovilizados del conflicto armadoEl caribe colombiano versus centro del país: rivalidades económicas en la construcción de una economía nacional 1830-1848 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Investigación y Desarrollo

versión impresa ISSN 0121-3261versión On-line ISSN 2011-7574

Resumen

AMAR, José J. et al. Social categorization and childhood cognition about poverty in children: An approach from the psychological essentialism. Investig. desarro. [online]. 2011, vol.19, n.1, pp.116-139. ISSN 0121-3261.

We present preliminary results of a study about the early presence of essentialism as the basis for social categorization of poverty, in a purposive sample of 121 children's body five to seven years, from the high and low socioeconomic levels in Barranquilla, Colombia. After application of the scales, there was no evidence of essentialist thinking, and no significant differences associated with age, gender or socioeconomic status, except in the capacity of self-categorization. The results suggest that children identified poverty as a category, but they are based on external circumstances to establish the membership to the category.

Palabras clave : social categorization; psychological essentialism; poverty; childhood.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons