SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número1Entre ríos, llanuras y selva. Aspectos culturales de las poblaciones nativas de la provincia de Santa Marta en la segunda mitad del xviiiEl uso de recursos web como apoyo a la educación de los hijos en los padres Colombianos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Investigación y Desarrollo

versión impresa ISSN 0121-3261

Resumen

UERRERO SIERRA, Hugo Fernando  y  SANCHEZ SIERRA, Juan Carlos. A "pedagogy of the senses": Self-esteem education in transitional justice settings. Investig. desarro. [online]. 2015, vol.23, n.1, pp.58-90. ISSN 0121-3261.  https://doi.org/10.14482/indes.22.2.6615.

Most transitional justice mechanisms that are bound towards the rehabilitation of social bonds in post-conflict settings rely on a deep understanding of historical conditions that determine the conflict itself. Hence, the design of transitional justice strategies should pay attention to such precedents and its constant changing dynamic. This article presents how a historical setting of exclusion, violence and impunity in scenarios shapes conflict, and deteriorates transitional justice strategies implemented aiming social reconciliation. From a social sciences perspective, here is proposed an educational strategy named "pedagogy of the senses", which is instrumental for transitional justice wherever its mechanisms are bound towards a personal, family and social psychological reconstruction of the foundations of self-esteem.

Palabras clave : Transitional Justice; Alternative Pedagogy; Self-Esteem; Tolerance; Social Trauma.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )