SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número25Disyuntiva entre ciencia universal y ciencia nacional. Vinculación academia-sector productivo durante el desarrollismoHistoria de la educación mixta y su difusión en la educación formal occidental índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Historia de la Educación Latinoamericana

versión impresa ISSN 0122-7238

Resumen

Found schools to consolidate the Republic and shape citizens. An approach to the case of Colombia, 1819-1825. Rev.hist.educ.latinoam. [online]. 2015, vol.17, n.25, pp.87-106. ISSN 0122-7238.

The nascent republican government undertook efforts to give greater importance to primary schools. These institutions were conceived not only as a level of basic shaping for the cultural and intellectual development of citizens, but also as an enabling space to enthrone society under liberal and republican principles. The ambitious coverage plans in primary education ran into a hostile environment marked by the economic crisis, the fiscal deficit, and the politicalmilitary tension all this amid a fragile and fluctuating administrative structure. This situation led to propose new and varied forms of financing, which involved a more active support and commitment from the community and government agencies at local scale.

Palabras clave : Journal History of Latin American Education; education; elementary schools; coverage; financing; Republic; Colombia; XIX century.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )