SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número27Formación de maestras afrodescendientes: La condición y profesión docente en la Región de los "Inconfidentes"-Minas Gerais, BrasilMaestras afrodescendientes del Caribe colombiano: Un estudio de caso índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Historia de la Educación Latinoamericana

versión impresa ISSN 0122-7238

Resumen

CASTRO PUCHE, Rubby; TABORDA CARO, María Alejandra  y  LONDONO, María Yovadis. Ethno-education in rural communities: School San José de Ure, in Córdoba, Colombia. A case study. Rev.hist.educ.latinoam. [online]. 2016, vol.18, n.27, pp.115-138. ISSN 0122-7238.  https://doi.org/10.19053/01227238.5525.

In this research, we aim to study the complexity of the ethno-education model from the following perspectives: the rural education, the new version of rurality, the actors, and the ethno-educative institution located in the rural context of the Córdoba department, in Colombia. This research work was carried out in order to analyze the reality that underlies the implementation of differential education achievement, which is the right of the Colombian ethnic groups, in the context of a hegemonic education represented by the rural education and the program known as New School, in the case of the educative institution named "San José de Uré". The ethnographic approach was applied and this revealed the dynamic of an ethno-educative institution where converges both realities: rural and ethnic-Afro. As a consequence of this complex scenario, we found epistemological challenges and several questions which highlight the incongruence of rural education with regards to ethno-education. From this perspective, we identify some problems that make complex both processes. As a corollary, we present the discussion of findings and reflections.

Palabras clave : Ethnic people; ethno-education; rural education; New School.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons