SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número29Colombia, Brasil, Argentina y Chile: práctica educativa y orientaciones pedagógicasPensamiento pedagógico colombiano: Martín Restrepo Mejía. Una mirada a sus conceptos de pedagogía, infancia, maestro y escuela índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Historia de la Educación Latinoamericana

versión impresa ISSN 0122-7238

Resumen

GRANDA PAZ, Osvaldo. Introduction of mutual teaching in schools of Cuba, Guatemala and Mexico. Rev.hist.educ.latinoam. [online]. 2017, vol.19, n.29, pp.219-244. ISSN 0122-7238.  https://doi.org/10.19053/01227238.7577.

This article presents and describes the itinerary of the arrival of mutual education in Cuba, Guatemala and Mexico, the participation of patriotic societies such as: the Sociedad Económica de los Amigos del País de la Habana, the Real Sociedad Económica de Amantes de la Patria de Guatemala, the Real Junta de Caridad y Sociedad Patriótica para la Buena Educación de la Juventud de Puebla, and some preceptors that impacted and managed to transform the primary education in these countries during the second decade of the 19th. To this end, an epochal documentation follow-up was carried out by contextualizing the actions of the associations and giving prominence to the introduction of the mutual teaching method. The chronology is established to identify where the Lancasterian method was taken from and the first actors who applied it are characterized.

Palabras clave : mutual teaching; Cuba; Mexico; Guatemala; patriotic societies; education; Lancasterian school..

        · resumen en Español | Portugués | Otros     · texto en Español     · Español ( pdf )