SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número33Algunas cuestiones sobre política educativa y la enseñanza de lenguas extranjeras durante el franquismoEl discurso educativo del nacionalcatolicismo y la formación del magisterio español índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Historia Caribe

versión impresa ISSN 0122-8803

Resumen

PINTASSILGO, Joaquim. The Escuela Nueva in Portugal: building a "tradition of innovation". Hist. Caribe [online]. 2018, vol.13, n.33, pp.49-82. ISSN 0122-8803.  https://doi.org/10.15648/hc.33.2018.4.

In this paper we propose to develop a critical reflection on the trajectory of the Escuela Nueva in Portugal, considering its roots and metamorphosis. We try to minimize the underlying dichotomous rhetoric in the Escuela Nueva's discourse and systematize and analyze the main ideas included in its project. We also intend to reflect on the Escuela Nueva's legacy, in reference to the set of ideas and beliefs that have become part of what we call a "progressive educational tradition". We analyze to this effect, a range of texts produced by important Portuguese educators in the first decades of the twentieth century.

Palabras clave : escuela Nueva; tradition; innovation; "tradition of innovation".

        · resumen en Español | Portugués | Francés     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )