SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número26Características de la teoría en el trastorno disocial de la conducta¿Engañan los niños antes de los 3 años? Una perspectiva desde el desarrollo de la teoría de la mente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Psicología desde el Caribe

versión impresa ISSN 0123-417Xversión On-line ISSN 2011-7485

Resumen

GONZALEZ-RAMIREZ, Mónica Teresa  y  LANDERO-HERNANDEZ, René. Evaluation of stress and fibromyalgia impact after a self-applied cognitive-behavioral intervention. Psicol. caribe [online]. 2010, n.26, pp.119-141. ISSN 0123-417X.

Two cognitive-behavioral virtual courses were designed to be self-applied by people with fibromyalgia. The objectives of this study were: to evaluate first course results on perceived stress and fibromyalgia impact. To evaluate second course results on decreasing of memory complains, negative thoughts, pain catastrofization and fibromyalgia impact. And to compare stress level and fibromyalgia impact among the four measurements (pre-post, both courses). 22 women participated in the first course and 8 women in the second. We found improvement after first course. Negative thoughts, pain catastrofization and fibromyalgia impact decreased after second course. Regarding to objective five, stress and fibromyalgia impact diminished after first course, but increased between the courses and diminished over again after concluding second course.

Palabras clave : Fibromyalgia; behavioral-cognitive therapy.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons