SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número1EVALUACIÓN DE LAS DIFERENCIAS DE GÉNERO EN LAS ESTRATEGIAS DE AFRONTAMIENTO DEL DOLOR LUMBARCALIDAD DE VIDA LABORAL Y LA DISPOSICIÓN AL CAMBIO ORGANIZACIONAL EN FUNCIONARIOS DE EMPRESAS DE LA CIUDAD DE BOGOTÁ - COLOMBIA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Acta Colombiana de Psicología

versión impresa ISSN 0123-9155

Resumen

ORDONEZ, Xavier G.; ROMERO MARTINEZ, Sonia J.  y  ROSETE FERNANDEZ, Irma. EPISTEMOLOGICAL BELIEFS OF COLOMBIAN STUDENTS ACCORDING TO EDUCATIONAL AND SOCIO-DEMOGRAPHIC VARIABLES. Act.Colom.Psicol. [online]. 2016, vol.19, n.1, pp.68-78. ISSN 0123-9155.  https://doi.org/10.14718/ACP.2016.19.1.4.

The main goal of the present study is to analyze and characterize the influence of educational and socio-demographic variables on the Epistemological Beliefs (EB) of senior year and university students. With this aim, an instrument that measures EB, called EQEBI, was applied to a sample of 1387 students in Bogota-Colombia. The methodology used was quantitative, non experimental, and the nonparametric statistics tests of Mann-Whitney and Kruskal-Wallis were used to compare the EB according to the groups formed by the variables analyzed. Results indicate significant differences in EB by sex, socioeconomic status and educational level of students and his parents, but no differences according to the environmental background (rural or urban) and grade repetition. This study has implications for the design of specific educational programs, according to the characteristics of students, to encourage the development of EB.

Palabras clave : epistemological beliefs; EQEBI test; education; educational and socio-demographic variables.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español | Inglés     · Español ( pdf ) | Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons