SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.7 número2  suppl.1Susceptibilidad y autoeficacia frente al VIH/Sida en adolescentes de Cali-ColombiaModelos de argumentación en ciencias: una aplicación a la genética índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

versión impresa ISSN 1692-715Xversión On-line ISSN 2027-7679

Resumen

ALVAREZ RAMIREZ, Leonardo Yovany; SALDANA, Carola; MUNOZ ARDILA, Julie Andrea  y  PORTELA MEZA, Viviana. Assertiveness, listening and tackling the critique from street adolescents. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [online]. 2009, vol.7, n.2, suppl.1, pp.1535-1543. ISSN 1692-715X.

The aim of this study is to strengthen the development of assertive defense skills of rights, effective listening and response to critique, in a group of street adolescents (20 per gender) in the city of Bucaramanga, Colombia. A pre-experimental design of just one group with pre- and post-intervention measures was followed, and a Likert Scale before and after the training was also applied. This procedure included four 120-minute weekly working sessions for a year. The statistical data were processed with Spss software, version 13.0. The results show an intervention effectiveness with a Social Skills t score (t=-4.1), greater than expected t (2.0), with p=0.0003. This is a study with a preliminary scope which requires an experimental work which can attribute the changes to the executed program in a definite way.

Palabras clave : social skills; assertiveness; adolescents.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons