SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número2Jóvenes, activismos feministas y violencia de género en la Unam: genealogía de un conflictoCaracterización de las víctimas y de la violencia sexual cometida por adolescentes índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud

versión impresa ISSN 1692-715Xversión On-line ISSN 2027-7679

Resumen

CHACON-SANCHEZ, Mario Fernando  y  GARCIA-SANCHEZ, Bárbara Yadira. School resistance to recognition of students rights. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv [online]. 2021, vol.19, n.2, pp.28-48.  Epub 19-Ago-2021. ISSN 1692-715X.  https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4452.

In school life there are struggles between students and teachers that can move from the classroom to the courtroom. This article analyses these legal battles, their content and what they have achieved. The authors conducted a qualitative documentary review of 80 Constitutional Court Orders from 1994 to 2016 about rights that had been violated at schools. Drawing on Bourdieu’s theoretical, we identified resistance in the school field against the recognition of children as subjects of rights. The rights violated included due process, free development of personality and the right to education.

Palabras clave : Children’s rights; human rights; basic education; documentary review.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )