SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.11 número3Comportamiento de un caolín tratado térmicamente como llenante mineral en una mezcla de concreto asfálticoExaminando la relación del comercio electrónico en las ventas totales de las pymes comerciales colombianas: una mirada entre los años 2012 y 2016 en un país en desarrollo de América del Sur índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Logos Ciencia & Tecnología

versión impresa ISSN 2145-594Xversión On-line ISSN 2422-4200

Resumen

LUGO BUSTILLOS, Jelly Katherine; VILCHEZ HURTADO, Overlys  y  ROMERO ALVAREZ, Luis Jesús. Didactics and development of mathematical logical thinking. A hermeneutical approach from the initial education stage. LogosCyT [online]. 2019, vol.11, n.3, pp.18-29.  Epub 28-Dic-2019. ISSN 2145-594X.  https://doi.org/10.22335/rlct.vlli3.991.

The objective of this study is to explore the teaching practice in the development of mathematical logical thinking in children from an early education center in Paraguaná, Venezuela. The paradigm is qualitative with a case study design, an interpretive field component supported by the hermeneutic-dialectical method. An in-depth interview was used as a technique through a semi-structured interview script containing 3 sub-topics to be explored with 14 open questions addressed to 6 teachers. The information obtained through the Atlas Ti 6.0 software was processed, codified, categorized, and semantic networks were created, facilitating the interpretation of the findings, which show that most teachers have little knowledge about the processes of mathematical logical thinking and, therefore, apply monotonous and decontextualized teaching strategies where instruction is prioritized over teacher mediation.

Palabras clave : early education; mathematical logical thinking; monotonous teaching; decontextualized; teaching mediation.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )