SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número71Educación y políticas de la memoria sobre la historia reciente de América LatinaLa Dictadura Congelada Actos escolares, clases conmemorativas y carteleras sobre la última dictadura militar argentina en escuelas primarias de la Provincia de Buenos Aires (2008-2015) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Educación

versión impresa ISSN 0120-3916

Resumen

RUBIO, Graciela Alejandra. Hegemonic Memory and Social Memory. Tautness and Pedagogical Challenges About Recent Past in Chile. Rev. colomb. educ. [online]. 2016, n.71, pp.109-135. ISSN 0120-3916.

The article analyzes the narratives of memory and perspective on recent history present in the school currículum of history and social sciences and in two contexts of memory work in civil society. The memory in each scenario promoted political representations evidence of the recent past, the distances between the hegemonic memory and social memories and tensions for the elaboration of memories of the recent past in the new generations. Ethical and political connotations present in the memory are discussed and elaborated pedagogical challenges and orientations that must be addressed for the formation of a memorial responsible for its inherited past and future citizens are exposed under construction.

Palabras clave : Memory; recent past memorial pedagogy; citizenship.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons