SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número71Historia reciente en la escuela colombiana: acercamiento a las nociones de memoria, historia y conflictoNormalizar el conflicto y des-normalizar la violencia: retos y posibilidades de la enseñanza crítica de la historia del conflicto armado colombiano índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Educación

versión impresa ISSN 0120-3916

Resumen

PADILLA, Angélica  y  BERMUDEZ, Ángela. Normalising Conflict and De-Normalising Violence: Challenges and Possibilities of Critical Teaching of the History of the Colombian Armed Conflict. Rev. colomb. educ. [online]. 2016, n.71, pp.187-218. ISSN 0120-3916.

This article explores the contribution history teaching may make toward peace education processes in school, specifically by addressing the history of the Colombian Armed Conflict. We analyze narratives about the armed conflict which are present in three widely disseminated history school textbooks, as well as the ¡Basta Ya!, Colombia: Memories of War and Dignity report, drafted by the Historical Memory Group (GVH, 2013). Our analysis emphasizes: i) narrative structure, ii) explanation of the causes of violence, and iii) the representation of victims' experience. We examine these narrative elements in light of four critical inquiry categories (Problem Posing, Reflexive Skepticism, Multiperspectivity and Systemic Thinking), in order to establish the extent to which the former help foster a critica understanding of political violence. The article ends with some recommendations for a kind of history teaching capable of nurturing -in the framework of peace education-reflections that favor delegitimization of violence and non-repetition.

Palabras clave : Peace education; history teaching; armed conflict; critical thinking; delegitimization of violence; narrative analysis.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons