SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número71Normalizar el conflicto y des-normalizar la violencia: retos y posibilidades de la enseñanza crítica de la historia del conflicto armado colombianoHistoria y memoria en Argentina: análisis de la dictadura militar (1976-1983) a través del cine como estrategia de intervención alternativa en el escenario escolar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Educación

versión impresa ISSN 0120-3916

Resumen

ARIAS GOMEZ, Diego H.. Memory and Teaching oí Political Violence Using Audiovisual Strategies. Rev. colomb. educ. [online]. 2016, n.71, pp.253-275. ISSN 0120-3916.

Given the growing interest in the country and the region in the Colombian political and armed conflict during the last decades, especially in relation to his treatment at school and specifically to the teaching resources that have been used to work with elementary school students, the purpose of this article is to establish possible teaching strategies for addressing the teaching of recent history in the classroom, particularly through the use of audiovisual elements. To do this, initially there is a conceptualization on topics such as memory and the teaching of recent history. Then, the article exposes the uses of film and political documentary in the classroom, and ends with some pedagogical contributions to address this sensitive issue by applying audiovisual strategies.

Palabras clave : Teaching recent history; memory pedagogy; teaching of conflict; recent history; recent past.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons