SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número2Psicología social del envejecimiento y perspectiva del transcurso de la vida: consideraciones críticasCrítica y empírica: el rol de la psicología en el cambio social índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Psicología

versión impresa ISSN 0121-5469

Resumen

JARABA-BARRIOS, BRUNO  y  MORA-GAMEZ, FREDY. Reconstructing the Object of the Critic: On Intersections Between Critical Psychology and Social Studies of Science and Technology. Rev. colomb. psicol. [online]. 2010, vol.19, n.2, pp.225-239. ISSN 0121-5469.

As methodological and conceptual resources that can support the purpose of critical psychology, this paper presents some general aspects of the social studies of science and technology (STS), which have opened promising avenues for addressing the mutual constitution of science and society. Derived from the STS and related to possible research lines within critical psychology, three major methodological contributions are introduced: the principles of the so-called strong program of the sociology of scientific knowledge, the methodologies and guidelines of laboratory ethnographies, and the rhetorical analysis of scientific texts. Additionally, some theoretical considerations provided by the STS are discussed in order to contribute to a creative rethinking of critical psychology.

Palabras clave : critical psychology; laboratory ethnography; rhetoric of scientific writings; social studies of science and technology; sociology of scientific knowledge.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons