SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.5 número9"A un salto por donde se despeña el arroyo de Chillo" o la concepción estética del paisaje americano como medio aleccionador índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica

versión impresa ISSN 2145-8987

Resumen

VILLEGAS-RESTREPO, Juan E. Acoustic Cartographies for a Lusitanian Fantasy: Symbolic Reconfigurations of Gil Vicente's Auto da Barca do Inferno Following Madredeus' Music Proposal. perifrasis. rev.lit.teor.crit. [online]. 2014, vol.5, n.9, pp.8-22. ISSN 2145-8987.

This essay analyzes the theatrical drama Auto da Barca do Inferno by Portuguese playwright and musician Gil Vicente (1465-1536?) in light of the acoustic-literary theme of the song "O Pastor", written by the also Portuguese music band Madredeus (1985-). With emphasis on the analysis of pastoral figure, the double allegory of the drama's plot, the ambiguity of song's tonalities, and the tireless recurrence to a third poetic imaginary presented to the reader-listener in the shape of a boat, it will try to show how the song questions the rigid parapet established by the dogmatic and imperialist Manichaeism of the Vincentian drama.

Palabras clave : Gil Vicente; Portugal; Madredeus; Metamodernity; Baroque.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons