SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.5 número10Sobrevivientes del infinito. Urondo, Pizarnik, juventud y vanguardiaBrevitas, amplificatio: dos recursos retóricos utilizados por Hernán Pérez de Oliva en su Historia de la conquista de la Nueva España índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica

versión impresa ISSN 2145-8987

Resumen

PENENREY NAVARRO, Julio. Pedro Antonio Valdez' Carnaval de Sodoma: Transvestite Portraits and Vestments. perifrasis. rev.lit.teor.crit. [online]. 2014, vol.5, n.10, pp.77-93. ISSN 2145-8987.

Cross-dressing and queer identities constitute themes that are ignored and neglected by the literary critic that the novel Carnaval de Sodoma (2002), by Dominican writer Pedro Antonio Valdez has had until now. We will analyze three transvestite characters —Tora, the Baron of the graveyard-La Fortunata and Changsán-Princess of Jade— and examine how the transvestite action destabilize the naturalization and complementarization imaginary that the normative discourse has assigned to the traditional genders (masculine/femenine). We will rethink notions such as gender and sexuality, usually established by the heterocentered thought as fixe and immutable entities.

Palabras clave : gender; dominican literature; Pedro Antonio Valdez; queer theory; cross-dressing.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )