SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número77Disputas y diálogos en torno al concepto de "acciones afirmativas" para la educación superior en BrasilAlteridad racial y construcción nacional: un balance de los estudios sobre las relaciones entre raza y nación en Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Humanística

versión impresa ISSN 0120-4807

Resumen

BOTERO MEJIA, Juliana  y  GONZALEZ AYALA, Sofía Natalia. Wakes, Saints and Marimbas in the National Museum of Colombia: Whose the Heritage of the Nation is?. univ.humanist. [online]. 2014, n.77, pp.277-301. ISSN 0120-4807.

In this article we will reflect on two temporal exhibitions held in the premises of the National Museum of Colombia, from discussions about multiculturalism, patrimonial appropriation processes, the new museology and politics of representation. First, we will consider the case of Velorios y santos vivos. Comunidades negras, afrocolombianas, raizales y palenqueras and, on the other hand, Del monumento al pensamiento. Patrimonio de Colombia para la humanidad, two exhibition experiences that account for different ways of conceiving a multiethnic and multicultural nation, both in the production process and in the final product presented to the public and that in turn, show the challenges which this state institution faces when looking to capture the logic of affirmation and appreciation of difference introduced in the 1991 Constitution and in the politics of intangible cultural heritage (ICH) safeguarding.

Palabras clave : Nation; Intangible Cultural Heritage; Museums; Afro-colombian; Inclusion; National Museum Of Colombia; Multiculturalism-Exhibitions; Cultural Heritage; Museums Bogota (Colombia).

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )