SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número27Contraste entre el acento japonés y el acento del españolVariantes del español colombiano y su efecto en la enseñanza del español como lengua extranjera. Marco Sociolingüístico índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos de Lingüística Hispánica

versión impresa ISSN 0121-053X

Resumen

FRANKLIN YESSID, ARIAS BEDOYA; MARIA ALEJANDRA, GARCÍA ROMERO  y  ANA CAROLINA, RUIZ-VILLADA. Nominal address formulas at Universidad de Antíoquia. An aproach to the speech of students of the Faculties of Education and Engineering. Cuad. linguist. hisp. [online]. 2016, n.27, pp.57-77. ISSN 0121-053X.

In this article, two speech comunities from the Universidad de Antioquia are compared: the Faculty of Education and the Faculty of Engineering. A qualitative metodology supported by surveys is used for this purpose. This metodology allows for a detailed analysis of the morfological, pragmatic and semantic features observed in the nominal address formulas (NFA) used by the speakers. In order to analize and compare the information, an emphasis in the lexical families and axiological modalities is made. This method is supported by approaches to the construction of Spanish words proposed by Mervyn Lang, Manuel Casado and Ramón Almena, and also by the studies related to NFA made by Norma Carricaburo. The following phenomena may be found as results of this study: shortening, derivation, diphthongation, appreciative suffixation, and modality/meaning incoherence, among others.

Palabras clave : nominal address formulas; lexical family; semantic field; axiological modality; metaplasms.

        · resumen en Español | Francés | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons