SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número55Un diálogo diaspórico: el lugar del Harlem Renaissance en el pensamiento racial e intelectual afrocolombiano (1920-1948)De tierras de resguardo, solicitudes y querellas: participación política de indígenas caucanos en la construcción estatal (1850-1885) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Historia Crítica

versión impresa ISSN 0121-1617

Resumen

LEON PALACIOS, Paulo César. Art, Politics and Transnational Networks: La Mama Theater Café in New York and Bogota, 1961-1972. hist.crit. [online]. 2015, n.55, pp.125-149. ISSN 0121-1617.  https://doi.org/10.7440/histcrit55.2015.06.

The article analyzes a transnational network of artistas that involved El Café Teatro La Mama, one of the main experimental theaters of New York, and its Bogota subsidiary, from 1961 to 1972. Three main lines make it possible to narrate the establishment, development and rupture of said network: the theater as a cultural practice, the relation between avant-garde art and politics, and the emotional dimension of the process. The main conclusion of this research is that there has been a prolific correspondence of ideas around some paradigms of contemporary vanguard theater but, at the same time, an ambivalence between artistic romanticism and political values.

Palabras clave : La Mama Theater; cultural practices; political relations; contemporary art; transnational networks.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )