SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número44Notas para una genealogía de códigos de vestir y tecnologías estetizantes en la escuela colombianaCuerpo y discurso psiquiátrico a comienzos del siglo XX en Uruguay: Insuficiencia, debilidad y adaptación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

HERRERA BELTRAN, Claudia Ximena. Love Practices in the Colombian School during the First Half of the Twentieth Century: Notes for a History of Feminine Love. Pedagogía y Saberes [online]. 2016, n.44, pp.47-62. ISSN 0121-2494.

In Latin America women increasingly detach themselves from feminine representations produced by certain discourses of modernity. However, unequal relations, binary constructions of sex and gender, and exclusion whenever there is any sign of resistance are still signs of contemporaneity. In response to this situation, this research paper shows, through an archaeological and genealogical study, how love, as a feeling and emotion, was a subject of education for girls in the Colombian school during the first half of the twentieth century. In that sense, the author reflects upon emotions, feelings and discourses, and reveals how society shaped practices and legitimized truths that, even today, define both men's and women's nature.

Palabras clave : Women's love; school; emotions; education of feelings.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons