SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número44Prácticas amorosas en la escuela colombiana en la primera mitad del siglo XX: Apuntes para una historia del amor femeninoCuerpos y feminidades en la vida religiosa en el Instituto de Hijas de María en Colombia (1980-2015) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

CRAVIOTTO CORBELLINI, Agustina. Body and Psychiatric Discourse in the Early Twentieth Century in Uruguay: Insufficiency, Weakness and Adaptation. Pedagogía y Saberes [online]. 2016, n.44, pp.63-70. ISSN 0121-2494.

This study analyzes the psychiatric medical discourse and experimental psychology during the twentieth century in Uruguay, as expert knowledge on children and as referents of the pedagogic discourse of that period. As an introduction some key elements of psychiatry in the country are presented; from them, it is stuyed how the dysfunction of the body became the focus of analysis that led to a series of school children's classifications. The relationship of the dysfunctional body with school learning is at the core of the reflection, and indiscipline and mental weaknesses are taken as elements articulating the psychiatric and psychological discourses with the pedagogical one, through the notion of adjustment disorder.

Palabras clave : Body; psychiatric discourse; adjustment disorder; functionality.

        · resumen en Español | Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons