SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número49Perspectivas de investigación en educación y pedagogía en el Eje CafeteroInvestigar históricamente las disciplinas y los saberes escolares: el caso de la enseñanza de las ciencias sociales en Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

ALBERNAZ DEARAUJO, Róger  y  MARA CORAZZA, Sandra. Machinatory Research Method. Pedagogía y Saberes [online]. 2018, n.49, pp.67-80. ISSN 0121-2494.

This paper reflects on a group of researches that use didactic-translation procedures. It also problematizes the experimentation of the method as a double action that links researcher and research in a relation of need of writing-reading the travelled paths. In this sense, through the composition of a critic-symptomatological plan, the paper maps the relations found in the field of research (reading) and produces a series of procedure programs that work as clinic-machinatory fabulation devices. This enables the invention of a writing position, stresses the instituted ways of organization, and transcreates a time-space of difference as a strategy of resistance to habit that fills life with repetition, including in research.

Palabras clave : method; didactic-translation; writing-reading; transcreation; difference.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )