SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número49Método maquinatorio de investigaciónTendencias investigativas para pensar la relación entre las ciencias sociales escolares y la epistemología de las ciencias sociales en Colombia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

SILVA BRICENO, Orlando. Historical Research of School Subjects and Knowledge: The Case of Social Sciences Teaching in Colombia. Pedagogía y Saberes [online]. 2018, n.49, pp.81-93. ISSN 0121-2494.

This article synthesizes the methodological developments derived from a doctoral thesis on the history of social sciences teaching in Colombia, in the context of the emergence of the history of school subjects and knowledge as a field of research. The paper presents as contributions for the study of this field five sections on the methodological aspects of the research process: 1) the definition of the object of inquiry; 2) the analytical look; 3) the methodological option; 4) the levels of analysis; 5) temporalities and periodization resulting from the historical view of social sciences in school.

Palabras clave : history of school subjects; history of school knowledge; history of social science teaching; field of knowledge-power; enunciative description.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )