SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 suppl.1Efecto del empleo de estudio de casos reales sobre la mejora de capacidades y la adquisición de conocimientos: análisis longitudinal de una experiencia piloto en el marco del espacio europeo de educación superiorPredictores del acoso psicológico en el ámbito educativo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Innovar

versión impresa ISSN 0121-5051

Resumen

ARROYAVE PALACIO, Margarita María  y  FREYLE NIEVES, Mónica Lilian. Self-determination in intellectually handicapped adolescents. Innovar [online]. 2009, vol.19, suppl.1, pp.53-64. ISSN 0121-5051.

This research was aimed at analysing the effect of a simulation-aided learning environment on the self-determination of a group of intellectually handicapped adolescents. The sample included 13 adolescents having similar development levels, from different educational institutions from the town of Ceja del Tambo in the Antioquia department. This group of intellectually handicapped adolescents participated in a virtual and natural simulation-aided learning environment for eight months (eight hours per week). The results led to concluding that there is a felt need for families and educational institutions to produce alternatives for developing and consolidating levels of intellectually-handicapped adolescents' personal autonomy and expression. This investigation's findings open the way forward for future studies aimed at determining how factors traditionally generating social exclusion situations in this population can become reduced by implementing information and communication technology-aided proposals.

Palabras clave : intellectual handicap; self-determination; learning environment; simulation; information and communication technology.

        · resumen en Español | Francés | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons