SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número2Crítica y empírica: el rol de la psicología en el cambio socialControversias epistemológicas y metodológicas entre el paradigma cualitativo y cuantitativo en psicología índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Psicología

versión impresa ISSN 0121-5469

Resumen

ESTRADA-MESA, ANGELA MARÍA. Critical-interpretative Resources for Social Psychology. Rev. colomb. psicol. [online]. 2010, vol.19, n.2, pp.261-270. ISSN 0121-5469.

The article describes a form of qualitative research (with a capital "Q") that feeds a critical-hermeneutic paradigm in contemporary psychosocial thinking and that has been cultivated by social psychology. It also describes some sources that nourish such paradigm, mainly hermeneutics, social constructionism, and discourse theory. Additionally, it develops some of the criticisms of this paradigm to the empirical-analytical tradition in psychosocial sciences: the objectivity as correspondence, the value-free character of knowledge, the universality of knowledge, and the causal explanation. It also shows the existing incommensurability relationship among different scientific paradigms, to finally expose the interdisciplinary critical-hermeneutic approach developed by the Critical Social Psychology Group, which develops and applies the eclectic proposal discourse analysis of Wetherell.

Palabras clave : critical discourse theory; critical hermeneutic paradigm; critical social psychology; grounded theory; qualitative research; social constructionism.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons