SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número33Eram uma vez muitas cinderelas: como ler o modelo feminino do século XX desde os filmes norte-americanos da CinderelaMarta Traba e Clemencia Lucena: Duas visões críticas acerca da arte política na Colômbia na década dos setenta índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Memoria y Sociedad

versão impressa ISSN 0122-5197

Resumo

RAMIREZ BOTERA, Isabel Cristina. Cecilia Porras: a milestone of the rupture in the arts of Cartagena in mid of the 20th Century. Mem. Soc. [online]. 2012, vol.16, n.33, pp.100-119. ISSN 0122-5197.

This article deals with the particular case of Cecilia Porras, an artist born in Cartagena. It analyzed the sociological aspect of the arts, some gender issues and herself as an artist, while cultural ruptures where appearing such as the enunciation of women that started to have new social and cultural roles in the society of Cartagena. Is also explores her participation and contribution of the construction of the new plastic languages that defined the meaning of Modern Art in the Country. In order to understand the role of Cecilia Porras in her original context, the text offers a reflection about how in the mid 20th Century, the art scene in Cartagena responded to tense areas between the modern momentum and the traditional way of thinking of the Institutions.

Palavras-chave : Cecilia Porras; modern art; tradition; modernization; Cartagena; Grupo de Barranquilla; Porras; Cecilia - Criticism and interpretation women artist; art; sociology of, modernism (art); Cartagena (Colombia).

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )