SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número24VERSES MIXTURADOS ON THE URUGUAYAN BORDER: A CONVERSATION WITH FABIÁN SEVEROSOUTH AMERICAN MIGRANT WOMEN AND DECOLONIZING NETWORKS IN CAMPAMENTOS IN ANTOFAGASTA, CHILE índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica

versão impressa ISSN 2145-8987

Resumo

RUIZ-MENDOZA, Martin. DEPICTING EXODUS IN TIMES OF EMERGENCY: BEATRIZ GONZÁLEZ’S ZULIA, ZULIA, ZULIA. perifrasis. rev.lit.teor.crit. [online]. 2021, vol.12, n.24, pp.147-163.  Epub 03-Ago-2021. ISSN 2145-8987.  https://doi.org/10.25025/perifrasis202112.24.08.

This paper analyzes how Beatriz González's Zulia, Zulia, Zulia (2015)-an oil on canvas depicting the plight of hundreds of thousands of anonymous immigrants carrying refrigerators, tv sets, and beds through the Táchira river-resists the regimes of representation that dominate the current debate about the Venezuelan migration crisis. By exploring the image of human silhouettes carrying their belongings as the ultimate symbol of this crisis, González addresses the relationship between politics and aesthetics in times of emergency while unveiling the aporias of nationality and belonging in contemporary Latin America.

Palavras-chave : Beatriz González; Zulia; Venezuelan exodus; Latin American art; global emergency.

        · resumo em Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )