SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.5 número9"A un salto por donde se despeña el arroyo de Chillo" or the Aesthetic Vision of the American Landscape as Instructive Means índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica

versão impressa ISSN 2145-8987

Resumo

VILLEGAS-RESTREPO, Juan E. Acoustic Cartographies for a Lusitanian Fantasy: Symbolic Reconfigurations of Gil Vicente's Auto da Barca do Inferno Following Madredeus' Music Proposal. perifrasis. rev.lit.teor.crit. [online]. 2014, vol.5, n.9, pp.8-22. ISSN 2145-8987.

This essay analyzes the theatrical drama Auto da Barca do Inferno by Portuguese playwright and musician Gil Vicente (1465-1536?) in light of the acoustic-literary theme of the song "O Pastor", written by the also Portuguese music band Madredeus (1985-). With emphasis on the analysis of pastoral figure, the double allegory of the drama's plot, the ambiguity of song's tonalities, and the tireless recurrence to a third poetic imaginary presented to the reader-listener in the shape of a boat, it will try to show how the song questions the rigid parapet established by the dogmatic and imperialist Manichaeism of the Vincentian drama.

Palavras-chave : Gil Vicente; Portugal; Madredeus; Metamodernity; Baroque.

        · resumo em Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons