SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.74 número153CONVERSIÓN DE ESQUEMAS PRECONCEPTUALES A DIAGRAMA DE CASOS DE USO EMPLEANDO AToM³REGLAS PARA LA GENERACIÓN AUTOMÁTICA DE CÓDIGO DEFINIDAS SOBRE METAMODELOS SIMPLIFICADOS DE LOS DIAGRAMAS DE CLASES, SECUENCIAS Y MÁQUINA DE ESTADOS DE UML 2.0 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


DYNA

versión impresa ISSN 0012-7353versión On-line ISSN 2346-2183

Resumen

M. ZAPATA, CARLOS; MARY ESTRADA, BETSY  y  ARANGO I, FERNANDO. A METHOD FOR INTERACTIVE REFINEMENT OF UML CLASS DIAGRAM. Dyna rev.fac.nac.minas [online]. 2007, vol.74, n.153, pp.253-266. ISSN 0012-7353.

Along the requirements elicitation process, communication problems appear between analysts and stakeholders; usually, these problems cause losing of functional requirements. Refinement of conceptual schemas-particularly class diagram-lessens the impact of these losses. Some approaches to the refinement of class diagram have been proposed, but they do not evidence cycles of interaction with the stakeholder; other approaches show interactive refinement of the Entity-Relationship diagram, which does not have all the information contained in class diagram. In this paper, we propose the refinement of UML class diagram through interaction with stakeholders. To achieve this goal, we propose completeness rules in natural language and the use of a corpus of class diagrams for complementing the analyst knowledge in a specific domain. Finally, we illustrate completeness analysis with a prototype in the UNC-Diagrammer tool and we propose a case study.

Palabras clave : Refinement; Completeness rules; UML Class Diagram; diagram corpus.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons