SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.66 issue2Prevalence of abnormal findings in foetal echocardiograms at the Santander University Hospital, Bucaramanga, Colombia, 2007-2013Neo-adjuvant chemotherapy as treatment for fertility preservation in patients with stage IB cervical cancer: Case presentation and review of the literature author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología

Print version ISSN 0034-7434

Abstract

ALARCON-NIVIA, Miguel Ángel. El determinismo de Newton-Laplace en el derecho positivo de la legislación colombiana frente a la incertidumbre de Heisenberg en el ejercicio médico. Rev Colomb Obstet Ginecol [online]. 2015, vol.66, n.2, pp.116-123. ISSN 0034-7434.  https://doi.org/10.18597/rcog.14.

Objetivo: hacer una reflexión sobre la tendencia de la legislación colombiana que regula el ejercicio médico, cada vez más impregnada del positivismo de Lombroso, Ferri y Garofalo, seguidores de la corriente determinista de Newton-Laplace, según la cual todo es pronosticable. Tesis: la medicina es una de las disciplinas humanas con más alta probabilidad de producir beneficios o desenlaces aleatorios. Conclusiones: la normatividad debe estar embebida de la prudencia que le es propia, para no sitiar a los profesionales de la medicina.

Keywords : teoría cuántica; incertidumbre; legislación médica.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )