SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.62 número152INDETERMINACIÓN, INUTILIDAD Y ABSTRACCIÓN. PROBLEMAS DE LAS TEORÍAS TELEOLÓGICAS DEL CONTENIDO MENTALINTERSUBJETIVIDAD A PRIORI Y EMPATIA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Ideas y Valores

versión impresa ISSN 0120-0062

Resumen

GOMEZ ESPINDOLA, LAURA LILIANA. The Pedagogical Function of Poetry in Stoicism and in Platonism. Ideas y Valores [online]. 2013, vol.62, n.152, pp.53-70. ISSN 0120-0062.

ABSTRACT In contrast with Martha Nussbaum's interpretation, which attributes to orthodox Stoics a merely cognitivist conception of passions and of the pedagogical function of poetry in the moral Bildung of individuals, the paper argues that passions have a cognitive component (incorrect judgment) as well as a non-cognitive one (excessive physical movement). For this reason, it is possible to resort to both the cognitive and non-cognitive elements of poetry to help in the moral Bildung of human beings. The paper also shows that this proposal has its origins in Plato's thought.

Palabras clave : M. Nussbaum; Stoicism; passions; Platonism; poetry.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )