SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.64 issue158IF GREEN REFUSES TO PAINT THE LEAVES, WILL RED STILL COLOR BLOOD? LITERATURE AND COMMITMENT IN SARTRE AND ADORNOTHERAPEUTIC STRATEGIES AND INTELLECTUALISM IN ON ANGER BY SENECA author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Ideas y Valores

Print version ISSN 0120-0062

Abstract

ASSALONE, EDUARDO. HEGEL NORMATIVISTA LA PRIORIDAD DE LA PRÁCTICA, LA AUTOCONCIENCIA COMO LOGRO SOCIAL Y COMO SUJETO DE ESTADOS NORMATIVOS, EN EL CAP. IV DE LA FENOMENOLOGÍA DEL ESPÍRITU. Ideas y Valores [online]. 2015, vol.64, n.158, pp.61-84. ISSN 0120-0062.  https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v64n158.40479.

Se desarrolla la concepción normativista de la autoconciencia hegeliana, de acuerdo con los aportes de los denominados "neohegelianos de Pittsburgh" (Robert Brandom, John McDowell), así como de otros autores anglosajones como Robert Pippin, Terry Pinkard y Paul Redding. Se presenta el recorrido de la autoconciencia en el capítulo IV de la Fenomenología del Espíritu, y se desarrollan algunos rasgos que pueden extraerse de dicha presentación, de acuerdo con la lectura normativista de los autores mencionados.

Keywords : G. W. F. Hegel; autoconciencia; filosofía analítica; neo-hegelianos de Pittsburgh.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )