SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.64 issue158TOWARDS A REVISION OF KANTIAN ANTHROPOCENTRISM ARGUMENTS FOR AN ETHICAL CONSIDERATION OF (ORGANIC) NATURE ACCORDING TO THE "TELEOLOGICAL CRITIQUE OF JUDGMENT"FROM POSSIBILITY TO NECESSITY IN THE SPHERE OF ACTION: WEIGHING DETERMINIST AND INDETERMINIST READINGS OF ARISTOTLE author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Ideas y Valores

Print version ISSN 0120-0062

Abstract

DE LOS RIOS, IVÁN. LA DIMENSIÓN TELEOLÓGICA DEL AZAR EN FÍSICA II 4-6: UN ENSAYO DE RECONSTRUCCIÓN E INTERPRETACIÓN. Ideas y Valores [online]. 2015, vol.64, n.158, pp.143-168. ISSN 0120-0062.  https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v64n158.41787.

Se examina la interpretación aristotélica del azar como causa accidental en el ámbito de los fines de aquello que puede ser realizado por la naturaleza o por el pensamiento. ¿Por qué un acontecimiento fortuito pertenece al orden de los fines? ¿Qué quiere decir que los sucesos fortuitos son "para algo" (ἓνεκά του)? Se repasan las principales respuestas de los especialistas, se indican algunas deficiencias y se propone una lectura no causal-explicativa de la expresión ἓνεκά του, diferente de la teleología del como-si, como explicación de la finalidad del acontecimiento fortuito.

Keywords : Aristóteles; azar; dystychia; heneka tou.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )