SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.70 número176LA CUESTIÓN DEL ANIMAL EN EL CONCEPTO DE LO POLÍTICO DE CARL SCHMITT ENTRE TEOLOGÍA POLÍTICA Y ZOOLOGÍA POLÍTICA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Ideas y Valores

versión impresa ISSN 0120-0062

Resumen

AVILA CANAMARES, Ignacio. THE VIRTUAL CLASSROOM NOTES FOR A PHENOMENOLOGY OF PRESENCE. Ideas y Valores [online]. 2021, vol.70, n.176, pp.157-175.  Epub 08-Jul-2021. ISSN 0120-0062.  https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v70n176.04174.

This essay presents a reflection on the limitations of the digital medium for the teaching of theoretical disciplines like philosophy. The aim is to counteract in part the premature enthusiasm that virtuality has awaken in some university circles. The text draws on my pedagogical experience during the pandemic and takes a phenomenological look at what the loss of the environment of presence implies for philosophical teaching. By reflecting on this loss, the essay also outlines some scattered reflections on what it means to learn and teach philosophy.

Palabras clave : virtual teaching; environment of presence; eyes without a gaze; time unravelled; voices without a body.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )