SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.71 número180Simpatía, creencia y experiencia en David HumeLa regla de oro Significado, historia y dificultades de aplicación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Ideas y Valores

versión impresa ISSN 0120-0062

Resumen

BLANCO GARCIA, Jorge Enrique. The Epistemic Location of Violence: The Frankfurt School and the Philosophy of Liberation. Ideas y Valores [online]. 2022, vol.71, n.180, pp.197-218.  Epub 27-Mar-2023. ISSN 0120-0062.  https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v71n180.849931.

This article addresses violence as a philosophical problem from two approaches to thinking located in different geo-historical latitudes. First, the Frankfurt School is presented, through the Dialectic work of illustration (1944/1947). Secondly, from Latin America the Philosophy of Liberation is exposed, in the light of Enrique Dussel and the expositions of his work The invention of the Americas: Eclipse of "the Other" and the Myth of Modernity (1994). Both speeches articulate a critical analysis of the phenomenon of violence, diagnosing the degraded symptoms of the civilization project of Modernity.

Palabras clave : Criticism; Frankfurt School; philosophy of liberation; reason; violence.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )